Na pozór prozaiczna sprawa może stać się powodem co najmniej rozczarowań lub co gorsza problemów finansowych przedsiębiorcy. Szczególnie w przypadku leasingu własnego środka transportu, kiedy to emocje biorą górę, a chęć posiadania nowego auta ogranicza instynkt samozachowawczy i popycha do podpisania każdej umowy leasingu bez głębszej refleksji. Na dobrą sprawę podobnie może wyglądać sytuacji w przypadku przedmiotów tzw. wytwórczych, czyli bezpośrednio związanych z generowaniem przychodów. W takim przypadku wizja nowo osiąganych profitów równie skutecznie może przysłonić kosztowne i niebezpieczne zapisy w umowach leasingu.
W ramach dotychczasowych doświadczeń zgromadzonych przez Zespół Mrchecker.pl związanych z poszukiwaniem ofert leasingu dla naszych użytkowników spotkaliśmy się z różnymi sytuacjami i reakcjami na nasze pytania, które formułowane były przez przedstawicieli firm leasingowych. Nie chcemy ujawniać nazw instytucji, ale jak najbardziej chcemy uczulić i zachęcić do zadawania pytań i eliminowania wątpliwości.
Dostęp do oferty leasingowej jest aktualnie bardzo łatwy. Firmy leasingowe dość powszechnie i w szerokim zakresie wykorzystują różne kanały komunikacji i promocji swoich produktów. Nawet jeżeli nie mieliśmy wcześniej żadnych doświadczeń związanych z branżą leasingową, odnalezienie kontaktu nie powinno przysporzyć większych kłopotów. Wystarczy zadzwonić do zaprzyjaźnionych brokerów lub bezpośrednio do przedstawiciela firmy leasingowej lub wybrać kontakt zdalny za pośrednictwem firmowego www albo jak to ma miejsce coraz częściej, skorzystać z pomocy serwisów internetowych, takich jak Mrchecker.pl.
Ze swojej strony rekomendujemy, aby poszukiwania optymalnej oferty leasingu rozpocząć od stworzenia kilku podstawowych kryteriów, którymi będziemy się kierować. Wiemy jaka jest cena przedmiotu, do określenia pozostają: wysokość opłaty wstępnej, okres oraz wartość końcowa. Istotne jest aby mieć świadomość, że leasing podobnie jak kredyt to forma finansowania i dla tego zysk firmy leasingowej zawarty jest w stopie procentowej, która składa się z ze stopy bazowej, np. WIBOR 1M i marży finansującego, a nie w magicznej „sumie opłat”. Oprocentowanie to ostatni element, który kształtuje i odróżnia od siebie poszczególne oferty. Określenie poszczególnych parametrów oferty powinno być pochodną zdefiniowanych potrzeb przedsiębiorcy, a nie aktualną promocją „uszytą na miarę” – to oczywiście ironia.
W ramach dotychczasowych doświadczeń zgromadzonych przez Zespół Mrchecker.pl związanych z poszukiwaniem ofert leasingu dla naszych użytkowników spotkaliśmy się z różnymi sytuacjami i reakcjami na nasze pytania, które formułowane były przez przedstawicieli firm leasingowych. Nie chcemy ujawniać nazw instytucji, ale jak najbardziej chcemy uczulić i zachęcić do zadawania pytań i eliminowania wątpliwości.
Dostęp do oferty leasingowej jest aktualnie bardzo łatwy. Firmy leasingowe dość powszechnie i w szerokim zakresie wykorzystują różne kanały komunikacji i promocji swoich produktów. Nawet jeżeli nie mieliśmy wcześniej żadnych doświadczeń związanych z branżą leasingową, odnalezienie kontaktu nie powinno przysporzyć większych kłopotów. Wystarczy zadzwonić do zaprzyjaźnionych brokerów lub bezpośrednio do przedstawiciela firmy leasingowej lub wybrać kontakt zdalny za pośrednictwem firmowego www albo jak to ma miejsce coraz częściej, skorzystać z pomocy serwisów internetowych, takich jak Mrchecker.pl.
Ze swojej strony rekomendujemy, aby poszukiwania optymalnej oferty leasingu rozpocząć od stworzenia kilku podstawowych kryteriów, którymi będziemy się kierować. Wiemy jaka jest cena przedmiotu, do określenia pozostają: wysokość opłaty wstępnej, okres oraz wartość końcowa. Istotne jest aby mieć świadomość, że leasing podobnie jak kredyt to forma finansowania i dla tego zysk firmy leasingowej zawarty jest w stopie procentowej, która składa się z ze stopy bazowej, np. WIBOR 1M i marży finansującego, a nie w magicznej „sumie opłat”. Oprocentowanie to ostatni element, który kształtuje i odróżnia od siebie poszczególne oferty. Określenie poszczególnych parametrów oferty powinno być pochodną zdefiniowanych potrzeb przedsiębiorcy, a nie aktualną promocją „uszytą na miarę” – to oczywiście ironia.
- Opłata wstępna wpływa na poziom realnego zadłużenia. Im jest wyższa, tym mniejsze odsetki zostaną naliczone w trakcie trwania umowy leasingu i tym będą niższe raty miesięczne. Ponadto opłata wstępna w całości stanowi koszt uzyskania przychodu, może być więc wykorzystana jako swoisty optymalizator podatkowy, obniżający podstawę opodatkowania. Oczywiście powinna również wynikać z sytuacji płynnościowej firmy– odradzamy pozbycie się całej gotówki.
- Okres leasingu w dominującym modelu leasingu operacyjnego determinowany jest przepisami podatkowymi, które określają minimalny okres leasingu operacyjnego na 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu. W przypadku leasingu finansowego mamy dowolność. Okres leasingu nie powinien być dłuższy od normatywnego czasu eksploatacji, gdyż w przeciwnym razie może to spowodować konieczność uiszczania rat leasingowych za już nie spełniający oczekiwań leasingobiorcy przedmiot. Po za tym im dłuższy okres leasingu tym wyższe będą nominalne odsetki, gdyż wolniej będzie spłacany kapitał, ale tym samym niższa będzie rata leasingu, co z kolei pozytywnie wpływa na płynność.
- Wartość końcowa, lub inaczej wartość resztowa określa cenę za jaką po zakończeniu okresu umownego leasingodawca sprzeda leasingobiorcy przedmiot leasingu. W zależności od indywidualnych potrzeb, można minimalizować jej wysokość – co spowoduje obniżenie kosztów odsetkowych z jednej strony, ale zwiększy miesięczną ratę, lub maksymalizować – co podniesie koszty odsetkowe, ale obniży ratę miesięczną.
- Oprocentowanie, tu sprawa jest prosta – im niższe tym lepiej dla leasingobiorcy. Więc trzeba negocjować, lub skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych doradców, takich jak MrChecker.pl.
Po określeniu wszystkich kryteriów rekomendujemy skorzystanie z dostępnych narzędzi, takich jak kalkulator leasingu operacyjnego i kalkulator leasingu finansowego do stworzenie własnej konfiguracji leasingowej. Jeżeli nie jesteśmy przekonani o wyborze formy finansowania, pomocne okaże się narzędzie porównując opłacalność decyzji inwestycyjnej. Wykorzystując dostępne kalkulatory, metodą prób i błędów uda nam się otrzymać optymalną kalkulację, którą możemy następnie skierować do firm leasingowych w celu uzyskania najbardziej zbliżonej oferty lub wykorzystując formularz kontaktowy przesłać do kilku odbiorców jednocześnie. Jeżeli natomiast wejdziemy w posiadanie ofert leasingu metodą tradycyjną, bezpośrednio od doradcy leasingowego, można ją sprawdzić za pomocą narzędzia obliczającego rzeczywisty koszt leasingu w postaci marży finansującego.
Już na koniec chcielibyśmy uczulić, że relacja pomiędzy leasingobiorcą, a leasingodawcą nie podlega przepisom chroniącym konsumentów. Obie strony umowy leasingu są przedsiębiorcami i traktowane są jako profesjonaliści, którzy na zasadzie swobody zawierania umów, mogą zawrzeć dowolną umowę leasingu. Oczywiste jest, że to leasingodawcy kształtują umowę leasingu pod kątem dbania o swój własny interes, ale pomimo to nie powinniśmy przyjmować ich bez krytycznie, dlatego zachęcamy do podjęcia prób zmierzających do poprawienia warunków umowy. To na prawdę jest możliwe! Poniżej podpowiadamy co powinniśmy sprawdzić analizując oferty leasingu.
O co należy zapytać leasingodawcę przed wyborem oferty:
- Czy oferta przedstawia wszystkie koszty związane z zawarciem umowy leasingu?
- Czy ujawniona jest stopa bazowa kalkulacji?
- Czy jesteśmy zobligowani do wykupienia produktów dodatkowych?
- Czy zostanie przedstawiona TOiP (Tabela Opłat i Prowizji) i czy będzie ona stanowić załącznik do umowy leasingu?
- Jaki jest koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu oferowany przez leasingodawcę?
- Z jaką opłatą dodatkową będzie związane ubezpieczenie zawierana samodzielnie?